пятница, 22 ноября 2013 г.

 Опис досвіду роботи.
І. Назва досвіду
« Самостійна робота учнів, як засіб розвитку пізнавальної активності  на уроках географії ».
ІІ. Обґрунтування актуальності теми

  Освіта XXI століття – це освіта для людини. Соціальні зміни, науково – технічний розвиток, якими відзначено останні десятиліття світової історії, вплинули на зміну мети і завдання освіти. Завдання сучасної школи – це виховання компетентної особистості, яка володіє не лише знаннями, професіоналізмом, високими моральними якостями, але й уміє діяти адекватно у відповідальних ситуація, застосовувати знання і брати на себе відповідальність за таку діяльність.
          Тому,  я вважаю, сьогодні як ніколи гостро постає завдання осмислення і пізнання буття, створення нової філософської освіти. Відкритої до таємниць життя людини, її прагнення, життєвого досвіду. На цій підставі має формуватися нова педагогіка – педагогіка компетентної, відповідальної людини. Бути компетентним – означає уміти мобілізувати у
певній ситуації отриманні знання і досвід. Тому недарма, я працюю над темою: « Самостійна робота учнів, як засіб розвитку пізнавальної активності  на уроках географії ».
ІІІ. Мета педагогічної діяльності : самовдосконалення особистості вчителя і учня через пізнання нового; постійний педагогічний пошук оптимальних прийомів та  методів навчання з метою формування моральних цінностей учнів на уроках географії. 
ІV. Суть досвіду і його технології:
    Я прагну знаходити та проявляти в учнів такі якості мислення як самостійність, активність, гнучкість, швидкість. Щоб виявити, на скільки учні володіють цими якостями, як у них розвинута здатність до аналізу, уміння виділяти істотне, здійснювати порівняння я,  як вчитель здійснюю ряд  умов, що сприяють ефективності  самостійної роботи учнів






   Даній проблемі присвячено багато посібників, монографій і статей, але часто дане питання розглядається вузько, з позиції якоїсь однієї риси, якості, яка протиставляється іншим. Одні вчителі  твердили, що самостійність визначається тільки розумовою діяльністю учнів, другі - тільки мотивами її діяльності, її добровільністю, треті - тільки рисами характеру, поведінки.  Але я, як вчитель географії підтримую  думку, що діяльність дитини багатогранна і тому треба формувати самостійність дитини в цілому, в усіх її проявах.  Головною передумовою такого навчання  є теза: «Освіту не дає вчитель, її здобувають учні». З метою формування у дітей глибокого розуміння й особистісного ставлення  до сучасних проблем, один до одного, до колективу, до суспільства в цілому, я  вважаю одним з найбільш ефективних шляхів розв’язання даної проблеми   над темою, якою я працюю, а саме: «Самостійна робота учнів, як засіб розвитку пізнавальної активності на уроках географії ».
     В чому ж полягає суть самостійної роботи? Самостійною є та діяльність, яку учень здійснює без сторонньої прямої допомоги, спираючись на свої знання, мислення, вміння, життєвий досвід, переконання, і яка, через збагачення учня знаннями формує риси самостійності. Самостійна діяльність являє якість процесу пізнання, риси особистості учня і форму організації навчання.
    Я дотримуюся думки про те, що розвиток самостійності в процесі навчальної діяльності включає в себе такі сторони:
- відношення вчителя до проявів самостійності;
- уміння учнів самостійно планувати свою навчальну роботу;
- уміння виділяти головне і другорядне;
- оцінку учнем труднощів у вивченні матеріалу;
- наявність або відсутність в учня інтересу до матеріалу, який вивчається;
- самостійне застосування засвоєних знань;
- оцінка учнем своєї роботи і її результатів.
    Навички і вміння самостійної роботи в учнів формуються не самі по собі, а в результаті спеціально організованих вправ, що органічно включаються у навчальний процес. Велике значення в цьому відношенні має висока майстерність учителя, його керівництво активною пізнавальною діяльністю учня, логіка педагогічного процесу, створення проблемної ситуації на уроці, правильна і раціональна організація видів самостійної роботи, пов'язаної з подоланням учнями певних труднощів і підведення підсумків виконання і об'єктивна оцінка роботи. Для того, щоб самостійна робота була ефективною важливо дотримуватись взаємозв'язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та урізноманітнювати їх, повинен існувати взаємозв'язок класної і домашньої самостійної роботи.
     Я  організовую класну роботу так, щоб домашня самостійна робота була її органічним продовженням. Великою мірою робота учнів, хід уроку тісно зв'язані і залежать від якості самостійної роботи учнів удома.
  Я придержуюся того, щоб домашня робота носила творчий характер, будила думку школяра.  На уроці намагаюся максимально застосовувати  прийоми стимуляції активного самостійного мислення, щоб творчий дух не залишав школяра і вдома, спонукав його до самостійності і активності. Часто учень не засвоює той чи інший матеріал через невміння самостійно виконувати навчальні завдання, зокрема домашні.  Як вчитель, я  контролюю роботу учнів через фронтальні опитування. Важливо й надалі окремим учням роздавати картки для самостійної роботи з подібними завданнями, потім збирати і перевіряти зошити окремих учнів. Таким чином, я зрозумію, на скільки учні вміють виділяти головне, над чим ще треба попрацювати і вияснити, чи вміють учні лаконічно і суттєво виражати свої думки. Не всі учні володіють належним темпом читання, і цей недолік негативно позначається на успішності. Для того, щоб виправити становище треба більше уваги приділяти самостійній роботі над текстом підручника, застосовувати систему вправ на читання і аналіз тексту підручника, а також давати додаткові завдання додому. Дуже важливо навчити учня працювати з книжкою і в школі, і вдома, виробляти в нього звичку "копатися в книжках". Добре ілюстрований підручник дає можливість набагато краще організувати найрізноманітніші види роботи з ним, активізувати розумову діяльність учнів, розвивати в них активність, самостійність, творчу уяву. Самостійну роботу учнів над ілюстраціями підручника я  організовую так, щоб вона була різноманітною - це і уявні екскурсії до тієї чи іншої країни на основі ілюстрацій підручника і використання для порівняння двох або кількох ілюстрацій і інші форми роботи. Основною умовою самостійної роботи учнів з ілюстраціями є вміле поєднання слова вчителя з текстом підручника і малюнком.
    Важливою є робота учнів над висновками як по окремому уроці, так і по темі в цілому. Спочатку висновки робимо   по одному з якихось уроків, потім, коли учні оволодіють певними навичками складали висновки - по всій темі. Ця робота  активізує пізнавальну діяльність учнів, сприяє формуванню в них самостійності й робота по складанню порівняльних таблиць і схем.
    Наочність - у викладанні географії також має важливе значення. Використовуючи на уроках тематичну карту,  вчитель більш активно діє на пізнавальну діяльність учня. Важливо самих учнів навчити читати географічну  карту, використовуючи при цьому свій багаж знань.
     Як показав досвід  моєї роботи  для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною потрібно дотримуватись певних умов:
1) чіткої, конкретної постановки завдань перед учнями;
2) характер завдань і запитань для самостійної роботи та їх складність на різних етапах навчання повинен змінюватись;
3) завдання для самостійної роботи мають бути доступними і посильними;
4) повинна бути диференціація завдань для самостійної роботи (можна поділити учнів класу на певні групи за рівнем їх знань та умінь);
5) повинна дотримуватись систематичність і послідовність застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання;
6) важливо дотримуватись взаємозв'язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та урізноманітнювати їх;
7) повинен існувати взаємозв'язок класної і домашньої самостійної роботи.

     На мій погляд, самостійна робота учнів у процесі вивчення географії є основним засобом виявлення і розвитку в них творчих здібностей і обдарованості, підготовки їх до практичної діяльності. Залежно від підготовленості учнів, я  щоразу  сама визначаю послідовність і насиченість самостійної роботи, проявляю  свою творчість та ініціативу. В міру переходу учнів з класу в клас зростає рівень їх знань і пізнавальні можливості. У зв'язку з цим і види самостійної роботи поступово ускладнюються, але треба також пам'ятати, що самостійна робота - не самоціль, а один із засобів поліпшення всієї навчально-виховної роботи, підготовки учнів до життя, до практичної діяльності.

Комментариев нет:

Отправить комментарий